Монитори

Монитора – съвсем очевидно, основен хардуер при геймплеинга. Тук избора се определя от няколко основни параметъра:

 [expander_maker more=“още информация“ less=“по-малко“]

  • Размер и резолюция на матрицата. Ограниченията са само откъм минимални стойности – 24 инча FULL HD, така разпространените вече 1920х1080 пиксела. Стремежа е към Ultra HD с резолюция 3840 x 2160 пиксела. Това са 4 пъти повече пиксели на монитора – така наречените 4К монитори!
  • Време за реакция. Подразбира се че по-малкото време е по-добрия избор. Най-добре е пикселите да сменят нюансите на сивото за 1ms, но и стойности до 4 милисекунди са добри.
  • Честота на опресняване на изображението. За една секунда колко пъти се сменя изображението. Възможността за по-голям брой изображения за секунда прави картината гладка и ненатоварваща окото. Желаните  стойности на честотата на опресняване са от 120Hz (120 Херца) и нагоре.
    От друга страна, възможността на монитота бързо да сменя изображението не е достатъчно за постигане на максимално добра картина. Необходимо е видео картата да може да „изработи” този голям брой кадри за секунда и да ги изпрати до монитора за визуализация. Този показател се нарича FPS фактор (frames per second). Това, обаче, не е параметър на конкретен хардуер от нашата геймърска машина. Това е съвкупност от възможностите на графичната картата, процесора, на самата видео игра, както и настройките й. Така че, избирайки монитор, неминуемо е да имаме предвид гореизборените фактори. Не е удачно да изберем монитор, работещ на 120Hz, например, а да плейваме 30FPS видео. Тогава всяко изобважение ще се визуализира 4-кратно на екрана и това няма да бъде добре за възприятията ни. В този случай, по-удачен ще е избора на монитор, работещ на по-ниски честота, например 60Hz. Получава се така, че по-скъпия и с по-високи показатели монитор, работещ с несъответсващ му хардуер, бива ограничаван от последния. Основно от графичната карта. За постигане на синхронизация между отделните компоненти, напоследък графичните процесори използват технологията
    G-Sync (за произведени от nVidia карти) и FreeSync  технологията, използвана от AMD. По този начин потребителя е улеснен при избора на хардуер.
  • Наличието на G-Sync или FreeSync модул е важен показател при избора на един геймърски монитор. Както се подразбира, за да се използва модула в монитора, необходимо е графичната карта да поддържа тази технология за синхронизиране. В този случай връзката между графичната карта и монитора се осъществява посредством интерфейс DisplayPort 1.2. Това е стандарт на VESA (Video Electronics Standards Association), според който са сертифицирани  редица устройства: таблети, нотбуци, персонални настолни компютри, телевизори, 4К монитори.
    От март 2016г. е регистриран новия стандарт DisplayPort 1.4. Очаква се все повече устройства, използващи този стандарт да бъдат произведени през 2017г. DisplayPort 1.4 е подходящ за плейване на 3D видео, на 8K при 60Hz и 4K 120Hz.
    Хубавото е че DisplayPort-а поддържа и разпознава външни дисплей адаптери – VGA, DVI, and HDMI. Посредством него се пренася и видео и аудио сигнал.
  • Цената е основен критерий, но е написан последен, защото той е по подразбиране за всяка покупка. Към днешна дата нов геймърски монитор е на цена от 500 лева и нагоре. Колкото повече, толкова повече от горе изброените параметри, та и още много „благинки”, които не са и загатнати тук.

[/expander_maker]